Jak zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze
Blog,  Dbam o siebie

Jak zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze?

Poniższe wskazówki dotyczące jak zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze są zbiorem moich doświadczeń. Wykorzystaj te, które naprawdę Ci pasują. Przedstawiam Ci to jako inspirację i pewien sposób działania, który z reguły stosuję. Aby pokazać Ci, że jestem autentyczna, to powiem Ci już, że niektóre podpunkty czasami omijam. Niekiedy trzeba pewne rzeczy przyspieszyć bądź się dopasować do różnych okoliczności. Na pewno wszelkie ściągawki nam pomagają w różnych sytuacjach, dlatego warto zapoznać się z treścią poniżej.

SPIS TREŚCI:

  1. Przejrzyj swoją listę zdrowych produktów
  2. Sprawdź lodówkę i spiżarnię
  3. Zainspiruj się zestawem ulubionych posiłków
  4. Przejrzyj promocję w pobliskich sklepach
  5. Stwórz jadłospis na najbliższe dni
  6. Przygotuj listę zakupów
  7. Nie rób zakupów na pustym żołądku
  8. Zrób większe zakupy raz na kilka dni
  9. Skorzystaj z aplikacji Listonic
  10. Czytaj daty ważności i skład produktów
  11. Kupuj produkty w rozsądnych rozmiarach

Przejrzyj swoją listę zdrowych produktów

Pierwszym krokiem, żeby zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze jest posiadanie swojej podstawowej listy zdrowych produktów. Warto mieć taką listę w domu bądź w swoim smartfonie, aby zdrowo się odżywiać. Zawsze zaczynaj od jej przeglądania w celu uzupełnienia artykułów spożywczych w swoim domu.

Sprawdź lodówkę i spiżarnię

Przejrzyj swoją lodówkę i inne schowki na przechowywanie jedzenia. To są idealne źródła inspiracji do tego, co wkrótce upichcić. Zwykle tam jest sporo zamrożonego kapitału we wszelakich słoikach, puszkach czy w jakiś paczkach. Zrobiłaś/eś zapas, wydałaś/eś pieniądze, czas to spożytkować. Rozglądnij się co powinnaś/powinieneś w pierwszej kolejności zjeść, aby się nie zmarnowało i zrobić z tego pyszny i zdrowy posiłek.

Zainspiruj się zestawem ulubionych posiłków

Następnie zajrzyj do swojego spisu ulubionych potraw i posiłków. Po to, aby jeszcze bardziej zainspirować się do tego co ugotować w najbliższych dniach i zaoszczędzić czas. To będzie Twoja podstawa, aby zrobić mądre zakupy. Dlatego warto zrobić sobie takie domowe menu i mieć je w zasięgu ręki (notes, aplikacja). Na pewno miałaś/eś sytuację, kiedy nie wiedziałeś co przygotować na obiad. To właśnie taka ściągawka rozwiązuje wiele problemów codziennych między innymi jak zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze.

Przejrzyj promocję w pobliskich sklepach

Nie jestem zwolenniczką analizowania wszelkich gazetek promocyjnych (albo stron internetowych z takimi gazetkami) z dwóch powodów. Po pierwsze jest to czasochłonne i nie mam czasu latać po wszystkich sklepach i w każdym kupować po kilka produktów. Po drugie jest to często mało opłacalne pod względem dojazdu do tych sklepów. Benzyna czy gaz też kosztuje. Dlatego zalecam skupić się na przeglądaniu materiałów promocyjnych sklepów, które są w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania. Warto robić to w miarę regularnie. Często można sporo zaoszczędzić na rzeczach z podstawowej listy zdrowych produktów. Dlatego pod tym kątem powinno się przeglądać gazetki promocyjne.

Stwórz jadłospis na najbliższe dni

Jeżeli przejrzałaś/łeś swoją listę zdrowych produktów, lodówkę i spiżarnię, domowe menu oraz gazetki promocyjne możesz zacząć tworzyć konkretny jadłospis na najbliższe dni. Poświęć trochę czasu i zrób swój plan co będziesz jeść na każdy posiłek dnia. Właśnie to jest plan a nie rygor. Już teraz uczulam Cię, że to ma być zarys i warto podejść do tego elastycznie. Z doświadczenia wiem, że takie szkice jadłospisów pomagają szybko przeorganizować życie w niespodziewanych okolicznościach.


Przeczytaj jeszcze:

Przygotuj listę zakupów

Teraz jesteś gotowa/gotowy sporządzić listę zakupów, która pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i kupić zdrowe produkty. Przede wszystkim kupisz to, czego naprawdę potrzebujesz. Unikniesz marnowania jedzenia, a ostatecznie swoich pieniędzy. Co najważniejsze, poczujesz dobrą organizację, bo masz plan co w najbliższych dniach będziesz jeść. To taka ulga i skończą się ciągłe kombinowania co by tu dziś upichcić.

Nie rób zakupów na pustym żołądku

Nigdy nie wybieraj się do sklepu z pustym żołądkiem. Jeśli tak postąpisz, masz gwarantowane, że kupisz więcej jedzenia niż potrzebujesz. Poza tym jest ryzyko, że będziesz skłonna/y bardziej kupić jedzenie przetworzone, aby móc je szybko w domu przygotować. Dlatego, aby zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze warto wybrać porę dnia tuż po zjedzeniu jakiegoś posiłku. Będziesz wtedy w pełni fizycznie i psychicznie gotowa wykonać sprawne zakupy. A na tym Ci najbardziej zależy.

Zrób większe zakupy raz na kilka dni

Robienie zakupów raz na kilka dni (raz na tydzień) zgodnie z przygotowaną listą zakupów jest bardzo dobrą strategią. Po pierwsze jest to oszczędność czasu i pieniędzy (np. dojazd samochodem). Co najważniejsze, ograniczasz spadek dobrego samopoczucia i poziomu swojej energii na zakupy, które może zamknąć się w jednym zadaniu. Oczywiście takie większe zakupy dotyczą produktów z dłuższą datą ważności. Nie jest zalecane kupować wszystkich produktów z listy na nadchodzące dni. Produkty tzw. “świeże” np. pieczywo, mięso, ryby, jogurty itp. warto kupować podczas codziennych powrotów z pracy.  Kupowanie takiego jedzenia na zapas jest sporym ryzykiem. Mogą nie dotrwać na swoją kolej i zmarnują się, a przy okazji Twoje pieniądze również.

Skorzystaj z aplikacji Listonic

Bardzo polecam aplikację Listonic, która pomaga przy tworzeniu listy zakupów. Jest bardzo przejrzysta i intuicyjna. Szybko wyszukuje i zapisuje produkty. Wygodne jest to, że możesz zapisywać przez  wiadomości głosowe. Co najważniejsze, możesz tworzyć swoje własne pozycje, zwłaszcza jeśli masz swoje ulubione słowa klucze dotyczące konkretnych produktów. Ja na przykład takie mam. Aplikacja umożliwia dzielenie się ze swoją listą zakupów z innymi. Dzięki temu ułatwia zakupy i komunikację z tymi, z którymi współtworzysz gospodarstwo domowe. Ostatni główny argument to taki, że jest to rozwiązanie ekologiczne i minimalistyczne, bo nie potrzebny nam kolejny papierowy gadżet. Smartfon i tak masz, to czemu tego nie wykorzystać.

Czytaj daty ważności i skład produktów

Niesłychanie ważny jest nawyk sprawdzania daty ważności produktów spożywczych i uważnego czytania ich składu. Warto wyrobić sobie te przyzwyczajenia, bo możecie sporo zaoszczędzić na swoich pieniądzach i zdrowiu. To jest istotny element w tym jak zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze. Unikniesz wyrzucenia jedzenia czy spożywania produktów nafaszerowanych zbędnymi dodatkami chemicznymi. Wystarczy spojrzeć na produkt dogłębnie przed włożeniem do koszyka. Co do składu, to z czasem będziesz je już znała na tyle, że część produktów będziesz w ślepo kupować.

Kupuj produkty w rozsądnych rozmiarach

Pod względem ekologicznym i ekonomicznym teoretycznie opłaca się kupować wszystkie produkty w większych rozmiarach. Jednak nie do końca tak to fajnie wygląda. Prawda jest taka, że nie każdy wyrób opłaca się kupować w wielkości XXL. Z prostego powodu, nie zawsze jesteś w stanie spożyć dany artykuł spożywczy w określonym terminie ważności np. duży jogurt. Pojawia się spore ryzyko, że jedzenie się zmarnuje i ostatecznie zakup danego produktu wyjdzie Ci drożej. Na pewno warto kupować towar w większych rozmiarach, które mają długi termin ważności np. makaron, ryże, kasze czy warzywa w puszce. Wtedy sporo oszczędzasz i mniej produkujesz odpadów.

Dobrze, to tyle! Oto moje porady organizacyjne, które pozwolą Ci zrobić tanie i zdrowe zakupy spożywcze. Daj znać czy artykuł był przydatny i pomógł Ci co nieco. Koniecznie podziel się komentarzem jak Ty sobie radzisz podczas takich zakupów.

Wskakuj na mój profil ulmastyle na Instagramie i Facebooku, gdzie regularnie staram się umieszczać ciekawe posty i szaleję na Instastory oraz koniecznie przeczytaj wpisy – Jaka inspirować innych do działania – nowa odsłona bloga ulmastyle oraz  “30 prostych rzeczy które możesz zrobić dla naszej planety” .

Ula | ulmastyle


Jeśli uważasz wpis za wartościowy, proszę podziel się z innymi! Zrobisz coś dobrego!

komentarze 3

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.